Klinikkaope -mallin vakiintuminen ?

Klinikkaopettaja-mallin jatkokehittäminen on ollut keskeinen osa Valovoimainen -hanketta Salpauksessa. Pilottijakso (15 ov) toteutettiin Heinolassa yhteistyössä kaupungin vanhuspalvelujen kanssa. Tähän jaksoon liittyi yksi teoriapäivä viikossa. Klinikkaopettaja työskenteli opiskelijoiden työparina ja mentorien tukena ja piti osastotunteja.

Organisaatiomuutos ja nuoriso- ja aikuiskoulutuksen yhdistyminen ovat hieman jarruttaneet, mutta eivät pysäyttäneet työtä mallin vakiinnuttamiseksi. Tulevaisuutta on vuoden 2014 aikana pohdittu useissa hoitotyön opettajien tapaamisissa, viimeksi kuluneella viikolla. Johdon siunaus on saatu uusien työelämän kumppaneiden kartoittamiseen. Klinikkaopettaja-nimikkeestä on kuitenkin tarkoitus luopua:)

klinikkaopemallin_jatkokehittelyä

Samantapaisia kokeiluja on Suomessa tehty joitakin, Kotosen Sarin kooste löytyy täältä.
Salpauksen nuorisopuolella puolestaan on saatu erittäin hyviä kokemuksia Voo -hankkeen (vastuuta ottamalla opit) mallista. Siinä lähihoitajaopiskelijat toimivat työparina sairaanhoitaja-opiskelijoiden kanssa.

Tulevia suunnitelmia tehdäänkin nyt yhdessä Salpauksen nuorisoasteen opettajien kanssa. Valovoimainen -hankkeen pilotista saatujen kokemusten ja ilman projektirahoitusta käytettävissä olevien resurssien pohjalta esitämme sote-alan perustutkinnon aikuiskoulutuksen hoidon ja huolenpidon työssöoppimisjakson laajentamista (5 ov > 8 ov) ja ohjaavan opettajan läsnäolon lisäämistä työpaikalla (huomioidaan ops-työssä). Toteutus edellyttää halukkaiden kumppanien löytymistä työelämästä – yksiköitä, joihin voi samanaikaisesti sijoittua useita opiskelijoita. Kumppaneita haetaan Lahdesta ja sen lähiympäristöstä. Osa aikaisemmin koululla opitusta siirtyisi opittavaksi aidoissa hoitotyön tehtävissä. Nämä mahdollistavat opettajan ohjausresurssien lisäämisen top-jaksolla.

Suunnitelmissa on tutustumiskäyntejä potentiaalisiin yhteistyöpaikkoihin. Tuleva toimintapa muotoutunee yhteiskehittelyssä työelämän kanssa Voo-hankeen mallin ja klinikkaopettaja -mallin välimuodoksi. Esitämme myös verkosto- ja vertaisoppimispäivän järjestämistä samansuuntaisia ideoita hautoville:)

Mallin vakiintuessa voimme tarjota yksilöllisempää ohjausta, joustavampia oppimisratkaisuja, ja osaamisen tunnistaminen ja varmistaminen helpottuvat. Työssäoppimisen laajenemisesta ja lisääntyvästä ohjauksesta hyötyvät myös erityistä tukea tarvitsevat ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat. Malli tarjoaa lisäkäsiä hoitotyöhön ja opettajan työelämätaidot päivittyvät jatkuvasti. Kiinteämpi yhteistyö työelämän kanssa mahdollistaa työelämän ja koulutuksen luontevan kehittymisen puolin ja toisin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s